lauantai 3. huhtikuuta 2010

valokuvaamisesta

Tuossa näitä muiden bloggareiden kuvia katsellessa on tullut mietittyä näitä kuvaamisen ihmeellisyyksiä.
Tuo kuva ei mielestäni nyt niin loistavalle näytä pelkällä valkoisella pöydänpinnalla ja kun kuvaa sitten muualla yrittää toteuttaa niin aikaa ja hikipisaroita virtaa. 
Kyse on siis yksinkertaisesti jonkin esim. esineen kuvaamisesta.
Tuossa olen käynyt korusivuja ja muutamaa muuta seuraamaani sivustoa katsomassa ja ihmettelen miten nämä kaikki bloggarit onnistuvat näin hyvin!
Ja itsekin omia kuvia olisi kiva tänne laittaa on muuten niin hirmu tylsä sivusto.

Pitäisiköhän kirjastosta hakea joku kuvaamista koskeva kirja?

Kamera on tuollainen peruskamera, vuosi sitten hankittu, ja muuten ihan hyviä kuvia ulkona olen saanut. Jotenkin tuo kuvaan asettelu ja valo on ongelmani.
Olen lukenut joistakin pikkustudioista, mutta sellaisia en kyllä mielelläni hanki!
Ja mitäs kun se kuvattava tavara ei sinne studioon mahtuisikaan? Olen jotenkin käsittänyt tämän studion olevan jonkinmoinen pikkulaatikko, johon sitten se valo ohjataan. Kuulostaa kovin hankalalta ja vaikealta. 

Ja jos joku on moisia studioita kokeillut tai muuten osaa pikkuvinkkejä antaa tai vaikka kirjavinkkiä , niin KIITOS!

3 kommenttia:

  1. Mä kävin vain ostamassa valkoista kartonkia (suurinta kokoa) se on tässä ikkunan lähistöllä kun kuvaan jotain. Yritän aina laittaa jotain seuraksi, kiviä, kukkia, maljakoita, mutten koskaan saa kuvaa onnistumaan. Joten sen tähden kuvaan omani kartongin päällä, korviksille on oma lasinsa. Ehkäpä keksin jotain rekvisiittaa joskus, olen hyvä sommittelemaan, mutten jaksa tehdä suurta juttua ja sitten purkaa sen koska on kahden lapsen lapsivaarakin olemassa. Työllä ja tuskalla saanut heidät jättämään kuvausalustani rauhaan! ;)

    VastaaPoista
  2. moi! minulla on kuvausalustana pahvilaatikon kansi ja erilaisia papereita, kuvaan korun suoraan ylhäältä tai hieman viistosti. tärkeintä on tuo VALO, harjoittele kuvaamista eri valoissa ja varjoissa. suora auringonvalo ei käy, värit vääristyy ja jos alustana on valkoinen esim. vesiväreille tarkoitettu paperi, kuvasta tulee sininen. (katoppa minun kuvia, hirvittävän hyviä esimerkkejä huonosti kuvaamisesta). omistan kirjan digijärkkäri Olli Rinne. totuus on kuitenkin, että en ole jaksanut syventyä kirjaan. minä menen kuvaamaan ikkunan viereen ja käännän selän ikkunalle ja useasti kuva on hyvä, joskus ei. muista ohjelmoida kamera pienen kohteen kuvamiseen. tulipa kirjoitettua, jos olisi jotain hyötyä ? ystävällisesti marjo

    VastaaPoista
  3. No oli hyviä neuvoja ja kiitti vaan kovasti. Nyt sitten harjoitusta kehiin täälläpäin.

    VastaaPoista